top of page

Před Riem


Je mi jasný, že tohle nikdo číst nebude, vzhledem k faktu, že v Čechách je víkend pozdního srpna, ale tak co.

Aby bylo na začátek hned jasno - v tom letadle, co si škrtlo o ranvej, jsem nebyla. Byla to nemilá záležitost, ale protože posádka toho letu měla všech pět pohromadě, dokázala dostat všechny pasažéry ven dřív, než se nadejchali škodlivýho kouře nebo tam nedejbože zůstali. Těch pět pohromadě ovšem chybělo právě těm cestujícícm, jak je vidět z onoho videa co koluje po internetu, kde si všichni při evakuaci berou svoje důležitý kufry, který pravděpodobně obsahovaly jejich vnitřní orgány, jinak si to nedovedu vysvětlit. Jak řekl jeden pilot: posádka odvedla skvělou práci a nikdo tam nezůstal, i když možná někteří z nich měli, protože byli moc zaneprázdnění hledánim svejch batohů než aby zachraňovali svoje životy.

Já se tenhle měsíc zase trocho poflakovala, protože jsem na začátku měla jen svoje oblíbené Karachi a pak layover na Gatwicku. Z toho jsem přistála brzo ráno, dala si dvě hodiny šlofík a na třetí hodinu odpolední letěla na letiště a chytla letadlo do Vídně, odkud jsem použila služby žlutého busu na trase do Prahy. Prostě jsem chtěla mít dovolenou o den delší a na let do Prahy jsme přistáli moc pozdě. V Praze je blaze, o tom žádná, takže se mi zpátky do písku nechtělo a o to víc, protože jsem věděla, že Péťa ke konci srpna odejde navždy. Co si budem povídat, i moje působení zde jednoho dne dotáhne svého konce. Jestli je tu třeba čtenář, který se těší až se dostanu do business class a budu o tom psát, musim ho zklamat. Toto mi není souzeno a upřímně mi to ani nevadí.

Zatím tu ale pořád jsem! A můj roster mi na zítra ukazuje kýžené GIG-EZE-GIG! Čili multisektor, cca na 6 dní. Z Dubaje do Rio de Janeira, myslim, že dorazíme poslední den olympiády. Tam si pobudemem jeden den, pak se přesuneme do Buenos Aires, opět denní pobyt, zpátky do Ria s nezbytnou pauzou a pak do pouště. Dneska už mi emailem přišly pozice od Pursera a mám R3...a to mi připomíná, že jsem tu o pozicích ještě nemluvila.

Jak to teda vlastně vypadá? Posádka nastoupí do letadla a pak si nějak sedne na ty svoje sedačky nebo se to nějak organizuje nebo co? A proč sedí zrovna tam na těch sedačkách, proč nemají svojí jednu řadu někde vzadu?

Odpovědi jsou prosté a od bezpečnostních pravidel se odvíjející. Jak je známo, letadlo je uzavření kovová tuba, ve který sedí spousta lidí. Historie ukázala, že když se stane nějakej průšvih, musí se ty lidi co nejrychleji dostat ven. Jedny dveře vpředu nezajistí aby se všichni zachránili, navíc ty co jsou vzadu jsou jaksi v nevýhodě. Proto máme dveře na obou stranách podél celé kabiny, čímž se cestující rozdělí na sekce co spadá po ty a ty dveře. Ty dveře mají svoje názvy, jako "první dveře na levé straně" jsou L1. Nemáme víc než 5 dveří podélně, takže ty poslední nalevo budou? Správně L5. Pravá strana má pak R1 až R5 (od Right a Left). Toto platí pro Boeing, na Airbusu máme dvě patra, co se taky musí rozlišit, takže ML3 znamená Main deck, Left hand side door no.3. Horní paluba je zas UL3 pro Upper deck. To bysme měli. Protože ty dveře se bohužel samy neotevřou, když náááhodou začne evakuace, je za každé z nich individuálně zodpovědný jeden člen posádky. Jak již bylo několikrát zmíněno, rizikové části letu jsou vzlet, taxi a přistání, v tuto dobu tam vždycky sedí člen posádky, co je obstará v případě nutnosti. Ví jak je otevřít, co dělat když se automaticky nespustí hydraulika, když se nenafoukne klouzačka, kde jsou hasicí přistroje, a tak podobně.

No nejoblíbenější pozice pro mě jsou úplně vzadu. Na Boeingu tam sedí až 4 lidi a nedívají se přímo čelem k pasažérům, takže si můžeme povídat a je tam pohoda. Já si úplně nejradši beru pozici R5A, ta se stará o druhou kuchyňku. Takže zapínám trouby, připravuju bary a vozíky a pěkně si to tam všechno organizuju.

Na Airbusu se pak podle dveří rozřazujeme na dva týmy, které pracují "vpředu" a "vzadu". Protože celé patro pro Economy je sakra dlouhá záležitost, jsou v něm dvě kuchyňky a členové posádky v nich mají svou základnu. Může se stát, že ty, co pracujou vpředu nemusí už po servisu ty zadní vůbec potkat (pak si pamatujte s kým jste už letěli).

Naše pozice taky určují, na kterou sekci sedaček pokládáme deky a sluchátka a odkud je vybíráme, kde provádíme bezpečnostní prohledání a dokonce i kde stojíme v kabině při boardingu.

No jak jsem psala, na cestu do Ria a asi i Buenos jsem dostala R3, což je sice krátká sekce, ale je to úplně vepředu a nejradši dělám tu kuchyňku.

__________________________________________________

Minule jsem se tázala na ty poletující částečky v kokpitu, na který ukazoval kapitán, když jsme letěli do Lisabonu. Není to nic toxického ani škodlivého, ale líbit se vám to možná taky nebude. To o čem mluvil kápo, byla odumřelá kůže, která se běžně ošoupává z lidí tím jak sedí na sedačkách. Je jedním z ingrediencí vzdušného mixu, který poletuje v letadle. Kdyby to někoho zajímalo víc, může si o tom přečíst tuto.

Vzduch v letadle je vůbec zajímavá záležitost. Někteří lidi si myslí, že nejčerstvější je ve first class a pak projde letadlem až do economy a zadem se odfiltrovává, takže ty v "dobytčáku" si to jako vyžerou. Ehm. Nikoliv. Vzduch přichází podél všech kabin vrchem a odsává se zase spodem, vždycky na okraji pod okýnkama. Stejně tak vám nikdo nepřefiltrovává záchodové výpary.

Strašně moc lidí si stěžuje na zimu v letadle. Nespočetněkrát vidim cestující nabalený v zimních bundách a čepicích, rozhněvaný a několikrát za sebou nás žádající abysme vypnuli klimatizaci (chcete umřít nebo co?). Teplota v letadle taky není nastavená podle nás - jako že my pracujeme a hýbeme se tak to dáme nízko. Nás určitě strašně baví hledat extra deky a uklidňovat naštvaný rampouchy.

Teplota je chladnější, protože v zimě se můžete vždycky oblíknout, kdežto v horku nebudete mít jak se schladit. Když je člověku vedle vás fajn, ale vám je zima, vy si vezmete bundu. Při vyšších teplotách je mnohem větší pravděpodobnost, že se rozšíří viry co cestují vzduchem. A hlavně - v letadle je sice vzduch stejnej jako v kancelářských komplexech, ale je ho tam na osobu dvakrát míň. Takže bude-li člověku na plným letu vedro, tak prostě omdlí.

Doufám, že jsem zahrála na pozitivní víkendovou notu a přeju hezký den! <3

Kdo jsem

PRG -> DXB -> HOME

She was there and there but she knows where the best place is.

FOLLOW ME:
  • Facebook Vintage Stamp
  • Instagram Vintage Stamp
KDE JE EVA ?
Poslední zprávy:
Hledat podle tagů:
Zatím žádné štítky
RECENT POSTS:
bottom of page